اهلا بيكن اهلا بيكن يالى احنا عجبنا عقليكم

تنبيه هام

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر من هذا الشات بوكس وهو ليس للتواصلل بين مدير الموقع والزائرين وهذا يعني ان اى زائر يترك مايله ويطلب مواصلته عليه

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر منه...

ارغو ارغو ماهو ببلاش


2007-04-08

هو الحب لية سن يا بني ادمين؟

سؤال قابلنى كتير هو الحب لية سن ؟
انا عن نفسي هرد واقول لا طبعا مالوش سن لو هنتكلم على الحب الطبيعي بين رجل وامرأة استحالة يبقي لية سن لان مشاعر الحب دى اقوى من مشاعرك وانت عندك برد دا حتى البرد ممكن تعرف تتحكم فية وتشرب لمون انما الحب دا هتشربلة اية ...انت ممكن تحب حد في اقل من ثانية ودا الحب من اول نظرة وممكن تحب كدا من غير ماتحس ومتعرفش انك بتحب غير لما اللى بتحبة دا يبعد عنك ممكن تشوف واحدة في الجامعه او النادى او حتى في مترو ماتبقاش قادر تبعد نظرك عنها طب ما احنا ايام المدرسة كنا بنحب وايام الجامعه بنحب وفية ناس عندها بتاع 60 سنة ممكن تحب طب ازاى نقول ان الحب لية سن معين....اللى خلانى اسال السؤال دا ان فية كزا حد علق في البوستات بيقول اننا لسا صغيرين واننا بنحب حب مراهقة وفيي حد كتبلي (انتو لسا عندكو بتاع 20 او 21 سنة يعني لسا صغيرين على الحب) يالاهوى 20 او 21 وصغيرين على الحب طب لو ماحبناش دلوقتى هنحب واحنا كام سنة انا اعرف ناس اتجوزت وهيا عندها 20 سنة عن قصة حب يبقي ازاى حبهم دا كان حب مراهقة استحالة يبقي حب مراهقة لان حب المراهقة دا مابيبقاش مشاعرة حقيقية او مش مكتملة اوى معقولة 20 سنة ولسا حبنا حب مراهقة ...انا هتجنن...
..ويبقي السؤال ________هو الحب لية سن يا بني ادمين______؟

20 comments:

Anonymous said...

ايه ياعم ده انا زهقت بقى هو كله حب حب مفيش حتت جبنه ولا حتى سندوتش شاورما عيزين حاجه جديده

THE BIG LOSER said...

اهلا بيك يا باشا بس انت تقريبا غلتط في العنوان شكلك عاوز مطعم ام طارق اللى بيقدم سندوتشات جبنة وشاورمة بس دا المحل اللى جنبنا

malak said...

بجد المدونة رائعة والاحساس فيها عالى جدا
بس انا من رايى ان مفيش سن للحب لانى اناعندى اصحاب كتير اتجوزا وهما عندهم 20 سنة وكان جواز عن حب يعنى اكيد مش هيكون حب مراهقة

Anonymous said...

هاى عليكو انا عايزة اقول ان عمر الحب كان ليه سن معين لانه حاجة مش بادينا ومنقدرش نقول لقلبنا لا مدقش دلوقتى علشان انا صغير ودق لما اكبر شويه

THE BIG LOSER said...

malak
انا مبسوط اوى ان البلوج عجبك ومبسوط ان رايك زى رايي وانشاء الله اشوف البلوج بتاعك
---------------------------------
مجهول
كلامك فعلا صح احنا منقدرش نقول لقلبنا حب ومتحبش الحاجات دى بتيجي كدا
وميرسي على مرورك والمرة الجاية تبقي تكتبي اسمك عشان نعرفك

Anonymous said...

سلام عليكم ازيك يااحمد انا بجد بيعجنى ردك عليا بس لو كان كلامك صح ماكنتش عملتوا البلوج دة ولا كلامكم على انكم معزبون بسبب الحب انا بجد عاجبنى اسلوب تفكريكم على فكرةة انا عندى 20 عندى ادكم بس الحوار كلة انى بجد شايف انك بتبسوا للحب من نحية واحدة بس فكر كلكم مخدوعين ومظلميين حط نفسك مرة مكان البنت الى تحب ولد ادها فى الجامعة انت تفكيرك زاى ماكنت فى ثانوى زاى ماكنت فى اولى جامعة اكيد هايختلف لما تتخرج وتعرف الحياة بجد وتعرف يعنى اية عذاب مش شوية مشاعر ضعيف بين اى اتنين فى الجامعة احلامهم هى طموحهم انا مش بقول ان مافيش حب لا فى بس بس الحب الى انتوا بتحبوة دة وعلى الفكرة سن المراهقة دة بييبقى حسب الشخصية وعاتا من 13 : 21 اوك الحب مش بسن طبعا بس السن هو الى بيحكم العقل والحب محتاج عقل زاى ماهو محتاج قلب بليز بص حولك شوف دنيتك صح اعرف الى بييحصل من حوليك من حوارت بنات وولاد ونقول حب فاهم قصدى من السن ولا لا يمكن فى ناس كتير فى سنك بس عقلهم اكبر منك هنا بقى يبقى الحب عيب عليكومحتاج سن وعقل وتفكير ودين ياريت مش تنسوا ديينك فى كل حاجة على العموم فى الناهية انا مش قصدى اى اساءة خالص انا عاجنبى فكرة انكم شباب عايز يعبرة عن راية هو صحيح المشكلة فى الراى ولكنة لا يفسدفى الود قضية .

Anonymous said...

ساسو ..... الحمد لله الواحد مش طول حياته بيفكر فى الحب والجواز وكده والحمدلله فى امور دينى دى اهم شىء فى حياتى وانتى طبعا عارفه عنى كده والحب ملوش سن خالص بس ده بيعتمد على العقل منا ممكن يكون عندى 16 سنه وتفكيره اكبر من اللى عنده 26 سنه والصغير يكون واخد الحياه جد اكتر منه ومش مقضيها مع البنات وبيفكر صح ومش بيلعب وعموما الحب مش كل حاجه فى حياتنا وفى حاجات دلوقتى اهم من الحب علشان يجى الحب الصح وطبعا هى مستقبلنا وربنا يوفقنا كلنا بقى mido_z77

Anonymous said...

السلام عليكم انت عندك حق الحب مالهوش زمان و لا مكان هو بيجي كده زي القضى المستعجل و احنا لازم نفكر بعقلنا وبعد كده نرحب او ما نرحب علشان ما نظلم حد
SASSO

THE BIG LOSER said...

saso52 ميرسي اوى على ردك الجميل بس تعليقي هو ان فية فعلا حب ايام الجامعه بتبقي مشاعره ضعيفة وبرضو فية مشاعر بتيقي حقيقية والدليل ان فية ناس كتير اتجوزو عن طريق حب الجامعه ومش شرط يبقي فية عزاب زى ما انتى فاكرة ان احنا بنقول بس اللى احنا بنتكلم فية هو ان الظروف بقت ضد اغلب الشباب بمعنى احنا هنا بنتكلم عن قصص حبنا سواء اللى فشلت او انتهت بالقدر واغلب اللى خلى القدر ينهي القصص دى هو ان الظروف بقت طينة خالص ومحدش يقدر يتجوز بسهولة ومفيش شغل ولا مستقبل مضمون وبيتيهيالى اننا من حقنا نحب ونهاية اى قصة حب حقيقية هيا الجواز وهيا دى المصيبة الكبيرة ان لو اىلواحد بيحب واحدة بس مش قادر يتجوز ويجيب شقة عشان ظروف البلد المنيلة يبقي اكيد حبيبتة هتضيع منو ويجي حد يخطبها ويكون جاهز ______________________________
تانى حاجة كلامك صح جدا في حكاية ان ممكن حد يبقي في سنى او اصغر وعقلو اكبر منى بس رايي الشخصي ان احنا سننا اكبر شوية من سننا لاننا لو كان تفكيرنا اصغر من سننا عمرنا ما كنا فكرنا في الجواز اكيد كنا هنفكر اننا نقضي يومين وخلاص _______________________________
تالت حاجة صدقيني طالما بنفكر في الجواز سواء كنا نقدر علية او لا دا ياكد اننا مهتمين بدينا لاننا لو مش مهتمين بدينا كنا عملنا زى ما انتى ما قلتى اللى بيحصل بين اى بنت وولد تحت اسم الحب وانتى فاهمانى طبعا واكيد كل اللى هيقرا هيفهم وننا نعمل كدا دى حاجة سهلة جدا والحمد لله عمرنا ما فكرنا فيها وبنفكر في الحاجة اللى بيامرنا بينا دينا وهيا الجواز-----------------------
وبجد بجد عجبني ردك جدا بس ياريت تبقي تقوليلي انتى مين لو كنا نعرف بعض

THE BIG LOSER said...

sasso تعليقك صح جدا لان الحب بيجي زى القضا المستعجل بس حكاية اننا نفكر بعقلنا عشان ما نلم حد دى مش اى حد بيقدر يتحكم فيها في الغالب الناس بتفكر بقلبها ودا للاسف بيخليهم يظلمو اللى قدامهم لو حبهم مكنش صادق

khaled said...

خليك واقعى اكيد طبعا له سن
يعنى مابين سنه لعشر سنين زياده او نقصان اكتر من كده يبقى دخلت حاجات فى بعضها
يعنى يتبقى مشاعر ماديه مشاعر ابويه
اخويه كلام من ده

THE BIG LOSER said...

khaled
منورني يا باشا في البلوج
بسص حكاية من سنة لعشر سنوات دى يبقي كدا هنتكلم عن حب بيبيهات
او نتكلم عنها في برنامج عن الفاطفال الرضع :)
اية يا عم خالد انا عاوز تعليقاتك اللى في صمييم الموضوع
وميرسي ليك على اهتمامك
وهستني ردودك دايما

Anonymous said...

يابنى افهم قصده ايه الاول
خالد يقصد حاجه تانيه خالص غير اللى انت فهمته
وشكرا ياخالد على ردودك فى البلوج
وياريت تفضل على طول منورنا كده
mido_z77

THE BIG LOSER said...

لا انا فاهم قصد خالد وكنت بهزر معاه
وبعدين هو انا خلاص
لا بقيت افهم كلام حد
ولا بقيت اعرف ارد على حد

Anonymous said...

السلام عليكم اكيد الحب مالهوش سن معين و لا وقت و لا مكان هو بيجي زي القضى المستعجل كده بس احنا لازم نفكر بعقلنا علشان ما نظلم و لا نتظلم بس كده سلام
SASSO

Anonymous said...

هاى انا عايزة اقول ان الكلام عن الحب بجد شىء حلو اوى وعايزة اقول رائى فى حكايه الحب عامه بصوا يا جماعه انا مش مقتنعه بحاجه اسمها حب من اول نظرة والكلام دا الى عايز يحب حد بجد هايخلى نفسه يحبها اقولكم ازاى يعنى مثلا يشوف كل حاجه حلوة فيها ويبعد عن نظرة كل عيوبها ويخلى نفسه يحبها بجد وكمان انا عن نفسى بعجب بناس كتير جدا ومش عارفه اقول انى بحبهم لانى حاسه انى مش هاحس الاحساس دا خالص انا هاكون كذابه لو قولت انى مش عايزة احب اة انا عايزة احب زى اى بنت فى سنى وكدا بس يمكن مش لاقيه الى احبه ويحبنى وكمان انا كل صحابى بيحبوا وبيتحبوا بس انا مش عارفه احس الاحساس دا ادعوا لى يا جماعه بس الحب طبعا ليه سن انا عايزة اسالك سؤال احمد انت ممكن تحب واحدة اكبر منك ب40 سنه لا طبعا انت اساسا مش هاتفكر تبص لها

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بجد انا بشكرك على الموضوع ده جميل اوى انا بقى من راى ان الحب لما بيخبط على قلب اى حد سواء كبير او صغير هقوله لا متخشش لا طبعا علشان الحب ملهوش سن معين بس طبعا لازم يبقى فى زوق يعنى مش واحد يحب واحده اد بنته ولا واحده تحب واحد اد ابنها دا طبعا مينفعش خالص (لولا)

Anonymous said...

سلامو عليكو
الحب ملوش أى قيود سواء سن أو غيره
ده الحب الحقيقى الى بتقابله مره واحده بس فى حياتك
لأن مش سهل حد يعتر فى المدعو ده الى اسمه الحب
القصص الى انت بتحكى عنها ان فيه ناس اتجوزت فى سن ال20 وعن حب كمان دى مش كتيره
الاكتر منها قصص حب فى ال20 ومكملتش لانها مش حقيقيه دى بيتقال عليها مراهقه
"لكل قاعده شواذ"
rania

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله

أنا اعتقد بان الحب ما له سن معين بس الواحد لازم قبل كل خطوه يفكر بحياته مع الي بيحبها هي او هو محتاج أكثر من الحب وهذا راي بصراحه >>عواشه>> وشكرا على المدونه الروعه

عايزه احب و اتحب said...

انا لسى داخله الجامعه وكنت مفكره
انوو الجامعه لو محصلتش فيها حب او على الاقل يحصل لي فيها اكتر من موقف من المواقف الرومانسية مثلآ:
اني اتكعبل وابص لنفسي تلاقيني فحضن شب مش مهم يكون جميل او جسموو حلو المهم شاب و السلام
او اي حاجه اريبه من كده وانا بئالي سنه كامله في الجامعه محدش تحركش فيا و تف فوشي من اساسو اعمل اييييييييييييه؟؟؟؟

انا تجننت يا جمااعه عايزه اي حاجه رومانسيه ربنا ياخدكواااا