اهلا بيكن اهلا بيكن يالى احنا عجبنا عقليكم

تنبيه هام

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر من هذا الشات بوكس وهو ليس للتواصلل بين مدير الموقع والزائرين وهذا يعني ان اى زائر يترك مايله ويطلب مواصلته عليه

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر منه...

ارغو ارغو ماهو ببلاش


2007-04-05

حب الانترنت


انا عارف ان ممكن يكون موضوع اتسمع كتير

وهو حب الانترنت وتقريبا عارف ان في الغالب بيتقال عنه انه مجرد لعب عيال او احاسيس مش حقيقية او او الطرف اللى بيقول انو بيحب بيبقي كداب وبيقول كدا عشان يوصل لحاجة .

تعالو نبص للموضوع من زاوية تانية اية المشكلة لو حد حب من على الانترنت انا عارف ان ممكن يكون كل واحد من ورا الشاشة بيكدب وبيالف وممكن يكتب هههههههه وهو قالب وشة ومخنوق او ممكن يقول انو بيحب واحدة وياخد الكلمة كوبي ويرزعها في كزا كونفرسيشن مع كزا بنت وكل واحدة تفتكر انة بيقولها هيا بس الكلمة دى..........لكن صوابع ايدينا مش زى بعضها


يعني زى ما في ولد او بنت بيكدبو اكيد في ناس تانية مش بتكدب وبتقول اللى بتحس بية فعلا ومش معنى اننا بنتكلم على الانترنت بس يبقي لازم نكدب ممكن نكون بنقول كل حاجة عن نفسنا بصراحة وعلى فكرة انا اعرف اتنين اتجوزو وكانو اتعرفو اصلا عن طريق النت وانا نفسي منكرشس انى حبيت واحدة على النت بس مش بمعنى الحب العادى لا حبيت فيها شخصيتها اللى بينتهالى وانا عارف طبعا انها ممكن متكونش شخصيتها الحقيقية بسانا حبيت شخصيتها دى ولو ربنا كان كاتبلنا اننا نتقابل واشوفها في الحقيقة ممكن ارتبط بيها

عاوز اعرف رايكم وتعلقو على رايي دا صح ولا غلط

13 comments:

Anonymous said...

موضوعك جميل جدا :)

و عندك حق أنا كمان بعرف ناس كتير حبو بعض و تجوزو عن طريق النت و زي ما الناس اللي بتتقابل و بتبان شخصيتها الحقيقيه أنا من ناحيتي ما أعتقد أن الكل يكدب بشخصيته على النت أقصد الطبع طبعا لأني أنا كمان تعرفت على ولد و حبيته جدا من شخصيته كصديق و هو يعتبر من أقرب المقربين لي دلوقت :)

و ربنا يوفقك و إنشالله تتقابل أنت و البنت اللي تعرفت عليه بالنت قريبا

Anonymous said...

لسلام عليكم انا دلوقتى عايزة ارد على موضوع الحب بتاع الانترنت هو مكن يكون صح وممكن يكون غلط بس بجد دة بيرجع اللود والبنت بس وحسب الطريقة التعامل بينهم وشخصييتهم وممكن الموضو ع يكمل وممكحن لا زاى اى موضوع حب تانى بس المشكلة انكم بجد شباب جامد وعجبنى بجد اسلوبك وطريقتكم بس حاسة انكم مكبرين الموضوع شوية مش كل حياتنا حب وانكم بس الظلميين ومعذبيبن والبنات ظلمنكم سورى انتوا لسة صغيرين على الكلام دة انت وا اد اية 20 سنة او 21 ولا حاجة انت عملت اية علشان البنت تتمسك بيك )حب مراهقة( على العموم انا مش ضضقكم بس حاولا تفكروا لبعيد بس مش تبسوا من حنة واحدة . سارة52

THE BIG LOSER said...

وعليكم السلام يا سارة ميرسي على كلامك الجميل بس في حاجة معقول الحب لحد سن العشرين يعتبر مراهقة امال الحب اللى بجد يبقي في سن كام 30 ولا 40 انا بيتهيألى ان الحب مالوش سن وبعدين معنى انو حب مراهقة ان مشاعره مش حقيقية ولع عيال على فكرة في ناس كتيييييييييير اوى اتجوزو في سن 20 وكان بيحبو في سن 20 ويمكن قبل كدا كمان وانا اعرف ناس منهم بيحبو بعض جدا وجوازهم ناجح يعني حبهم لو كان حب مراهقة عمرو ما كان هيستمر او هينتهي باجمل شئ في الحب وهو الجواز وميرسي ليكي مرة تانية وكلامك جابلي فكرة البوست اللى جاى وهو سن الحب

Anonymous said...

اولا الموضوع حلو اوى بس انت لازم تسال نفسك كذا سوال الاول انت وهى مسرحين بعض يعنى انت قولتلها انك بتحبها هى ممكن تكون مش بتحبك دى حاجه ويعنى ايه حبيت شخصيتها مش الحب العادى ايه الفرق ممكن تكون هى مش بتعترف بحب النت كمان ممكن كل واحد فيكوا يسرم حاجه فى دماغوا غير الحقيقه وهنا هتبقى الصدمه بس ممكن يكون فى حب حقيقى من خلال الكلام بس بس كمان انت نتوا تشوفوا بعض وتقعدوا ممكن تلاقوا الموضوع اختلف وممكن تلاقوا الموضوع زاد بس على العموم ربنا يوفقك ..........دوللى

maioya said...

والله عن تجربه والحمدلله
بقالها سنتين
ومش شايفه في فرق بينه
وبين اي حب عادي يعني بس في الاخر بيرجع
للاتنين
في واحد ممكن يكون اخد الموضوع تسليه وواحد تاني لا
بس في الاخر موجود وفي ناس بتكمل المووضع
للارتباط الرسمي في الاخر
والحمدلله 3 تجارب اداامي

Anonymous said...

موضوع بجد يجنن وحلو اوى انا مش عارفه احدد رائى فيه اوى بس الصراحه هوة مليان عيوب زى ما هوة فى مميزات زى ما انت قولت يا احمد ممكن الى بيكلموا بعض دول كل واحد متخفى ورا شخصيه تانيه غير شخصيته خالص ودا اكبر عيب ودا العيب الاساسى لان مش هايكون فى حب ساعته خالص واكيد احد الطرفين هايتخدعوا وهاتكون صدمه كبيرة اوى عليهم زى ما حصل مع واحدة زميلتى راسلوا بعض اكتر من شهرين ويقولها انا بحبك وبموت فيكى وبعد كدا يقولها مش عارفه ايه خطوبتى امتى ودا بيحصل كتيربس الصراحه انا عن نفسى حابه الحب عن طريق النت لان على النت الواحد مش بيكون مكسوف انه يقول اى حاجه وكمان البنت خارج النت تتكسف موت من الى بتحبه وتتكسف تقوله بحبك اما على الانترنت عادى ومفيش كسوف خالص وانا عن نفسى معجبه بحد جدا اتعرفت عليه عن طريق النت وحاسه انه فاهمنى وانا فاهمه بس ادعولى انه مش يكون متخفى ورا شخصيه تانيه

Anonymous said...

صباح القشطه
بص أنا ليا رأى فى موضوع حب النت ده
حبوا زى ما انتوا عايزين بس مش كفايه خالص الكلام على النت لازم يشوفوا بعض
لأن حتى مع الكلام على النت معرفوش بعض
بعتبره جهازين كمبيوتر واقعين فى بعض لحد ما يتقابلوا حصل قبول بقى وارتباط رسمى كده الدنيا اتظبطت
غير كده وهم
وبعدين انتوا بتتكلموا عن تلات أربع علاقات شوفوتها ونجحت احنا هنا ملايين على النت
ولو جينا قارنا بين حب النت وحب الواقع انك تشوف الى بتحبه فيه فرق كبير اوى يا جماعه
انت ع النت قلبك وخيالك بس الى حب انما فى الواقع قلبك وعقلك وعينك وكيانك كله حب
rania

Anonymous said...

الموضوع ده جامد موت انا صديقه جديده وانا اتعرفت على واحدوحبيته من على النت بس بصدفه غريبه جدا وهو كمان حبني بس انا لسه برضه مش مطمنه برغم من انه قلي انه معجب بيه وحبني بس ادعولي منكسرش لاني اول مره اعرف الحب ده على فكره انا مش صغيره انا 20 سنه وانا معجبه بالبلوج ده اوي ومعجبه بيكم لانكم شباب جامده مووت وياريت تقبلوني صديقه ليكم
sassooo

Anonymous said...

الموضوع ده جامد لان هي دي المشكله اللي انا واقعه فيها انا حبيت واحد من على الشات بس من على ايميل اخويه وهو كمان حبني بس انا برضه خايفه جدا وقلقانه برغم من انه مطمني جدا بس فرق السن بينا كبير شويه 9 سنين و ياريت تقبلوني صديقه ليكم و ادعولي ربنا يوفقني
sassooo

محاولة لكسر الصمت said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

fe 7ob 3al net w ana 7abet bas kan fe farq kber beni w beno 3ashan keda sebna ba3d w l7ad dlwaqti bn7b ba3d

محاولة لكسر الصمت said...

zz

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله..أنا هقول رأيي عن حب الانترنت لانى جربته مرتين ومريت بظروف صعبه حب الانترنت يااخواتى مش الحاجه الكافيه انك تعرف اللى بتحبه والكلام ده سواء لولد او لبنت حب الانترنت ده اغلبيته كدب ليه علشان اللى قالتلك بحبك دى انسانه خارجه من جرح وماصدقت انها لقت انسان يعوضها عن الاحتياج لشعورها وهو عباره عن احتياج عند البنت ممكن تقدر تسأل نفسك ايه الحب فى مجرد كلام مايك وكتابه وانت ماتعرفشى هى بتعمل ايه من وراك ولا هى كمان تعرف انت بتعمل ايه اه انا مانكرشى ان المسأله ترجع للصدق وانك تكون صادق مع نفسك بس صدقونى والله ماعاد حب ولا نت ولا غيره كله زى بعضه فالكارثه الاكبر انك تحب من على النت اذا كان الحب مش بيبقى كدب وهى قدامك ومعاك هيبقى عالنت حقيقى والله كل بنت بتحتاح لشعور فقط لا غير لاكن اول ماتشوف انسان يقابلها فى حياتها سواء فى دراستها او فى شغلها او جارها مثال هتنساك والله ولا اكنها تعرفك ليه لانها خلاص مش محتاجاك وبرضوا فى اولاد كدا مش البنت بس ..بس عالعموم اللى بيضحك على انسان بحب ده بيشوف اتعس ايام حياته لانه ضعيف مش قوى ودليل انه قال لانسان بحبك وهو مش واثق فى نفسه وبيكدب على نفسه ده من ضعفه والله..وعالعموم ربنا يوفق امة المسلمين جميعا ويقوى قلوبهم على الايمان
...............
اخوكم:وائل