اهلا بيكن اهلا بيكن يالى احنا عجبنا عقليكم

تنبيه هام

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر من هذا الشات بوكس وهو ليس للتواصلل بين مدير الموقع والزائرين وهذا يعني ان اى زائر يترك مايله ويطلب مواصلته عليه

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر منه...

ارغو ارغو ماهو ببلاش


2007-03-12

جواز الصالونات




الكاتب: ميدو


مين ميدو دا بقا: ميدو دا احد اعضاء الجروب


ودا اول موضوع لية وانشاء الله ميكونش الاخير




جواز الصالونات
طبعا كلنا عارفين جواز الصالونات بتاع اليويمن دول واللى قبليهم كمان يمكن من ايام تيته الحاجه وجدو افندى بس كنت عايز اسئل اى بنت تعملى ايه لو بتحبى واحد وجه يتقدملك واحد تانى جاهز من كل حاجه شقه وعربيه وفلوس والمشكله الاكبر فى اهلك انهم موافقين وخصوصا انك رفضتى كذا عريس قبل كده يعنى اتحطيتى فى موقف يا اما تزعلى اهلك وترفضى العريس يا اما تخسرى حبيبك اللى انتوا الاتنين بتموتوا فى بعض ؟؟؟
السؤال التانى بقى للولاد انت لو اتحطيت فى الموقف ده وحبيبتك هتسيبك علشان خاطر اهلها موافقين وخلاص حبيبتك هتروح منك او يعتبر راحت منك هتقول ايه وهى بتتصل بيك لاخر مره وتقولك انا خطوبتى بعد اسبوعين ): ؟؟؟ وهل هتتمنالها السعاده ولا هتكرهها وتكره اليوم اللى شوفتها فيه ولا هتدعى ان ربنا ياخدها وياخدك وتستريح (:
طبعا كل واحد ودماغه وكل بنت ودماغها بس ياريت اعرف كل واحد او واحده هتعمل ايه
وعلى فكره الموقف ده حصل معايا (:

35 comments:

Anonymous said...

hi am glad to read this very fine topic about love and broken hearts ,,but all i can say what if any 1 of u ,who tried to love never been in love am sure that u wouldnt be happy at all ,,and just wished to hv the chance to love even for not real ..and also u still young u can love or have the chance along the next 15 or20maybe years??........see u soon ahmed khaled
ur cosien..dr a***

Anonymous said...

يا جامد يا معلمى ايه المواضيع الجامده دى موضوع حلو والله عرفتنى ولا .......على العموم انا مش عندى رد بس انا عايزه اقولك الموضوع جامد..........رخمه صح

heba labeb said...

اولا البيلوج بتاعك جديد وفكرتة جامدة جدا
ثانيا بقى بالنسبة لموضوعك
انا اتعرضت للموقف دة اكتر من مرة
انا مرتبطة بحبيبى من5 سنين وكنت لسة صغيرة ومكنتش فاهمة انة هيجى وقت ناس غيرة تتقدم لى ولازم بقى اشوف حجة تنفع ارفضص بيها وكدة
بس الموقف دة حصل معايا 3 مرات
وكل مرة كنت بتحجج بحجة تنفع يعنى
مرة فرق سن ومرة مستواة التعليمى اقل منى مينفعش ومرة مش هعيش فى بلد تانية
وكل مرة بحوار جديد المهم يعنى
انى مش هسيب حبيبى دة حتى لو فضلت كدة10 سنين قدام
صعب اوى نلاقى الحب الى بجد مرتين فى حياتنا
نايس بوست ونايس سؤال
وابقى جاوب انت ع السؤال التانى ياريت
هستنى الاجابة

THE BIG LOSER said...

عارف يا ميدو اية الفرق بين النور والضلمة اكيد بيبقي واضح ان الضلمة قريبة من الموت والنور قريب من الحياة انا بقا وبحس ان الدنيا كلها نور وبهجة وبتنطق كدا من كتر الفرحه لما حبيبتي بتكون معايا وبحس ان الدنيا ضلمة جدا لما بحس انى لوحدى ولما حبيبتي تكون مش معايا انا اتحطيت في نفس موقفك بس اللى حصل معايا انها تعبت وجت على نفسها وبعتتلي ايميل قالتلي فية انها اتخطبت وانى اشوف طريقي مع واحدة تانية لانها اتخطبت لواحد عندة شقة وعربية وعنده محل باسمة وباباة عندو شركة...........انا عارف انها انسانة مكنتش تستاهل حبى لانها باعتني عشان الفلوس بسهيا كان عندها حق لسا هتستنانى انا اللى بدرس وباخد مصروف من بابا لا ولية ماتاخد الجاهز ابو عربية .........ربنا يهني سعيد بسعيدة

THE BIG LOSER said...

ميرسي ليكي اوي يا هبة على مشاركتك في بلوجى ويارب نبقي على اتصال دايما ببلوجات بعض واهلا بيكي معانا

Anonymous said...

شكرا ياهبه على ردك بس انا مش بقول انها تصبر كتير انا كنت عايز بس احس انها متمسكه بيا بس الحمدلله انها اتخطبت احسن برضه
وانتى ربنا يوفقك وحبيبك يتقدملك ويكون جاهز وتتجوزوا ان شاء
الله .....بس متنسوش تعزمووووونى

mido_z77

Anonymous said...

موضوع جامد جدا ياميدو انت عارف انى على طول معجبة بتفكيرك ربنا يزيدك ويكرمك بس مش دى النهاية وانت عارف كدة كويس مش هاقولك لانى بجد عارفك كويس وعارف تفكيرك كبير وعقللك الللة اكبر بس move on بس هو دة الى هاقولة انت وهتعرف هتعمل اية مش هاطول عليك لانك عارفنى كويس وعارف راى معاك ربنا يكرمك ويحقالك كل احلامك يامعلم . اختك سارةوعلى فكرة احمد اخاسر الكبير دة ربنا معاة لانة بجد شكلة طيب مووت والحياة ملغبطة جدا بس خالية يفهم صح الى ادمة الحياة لعبة لازم او نحاول نطلع منها فايزيين الى حد كبير . احتكم سارة

Anonymous said...

ازيك ياساره شكرا على ردك وطبعا احنا عارفين دماغ بعض فامش هنتكلم كتير ربنا يوفقك يارب ونفضل انا وانتى على طول اخوات ........
وطبعا انتى عارفه مين تالتنا التلت الطيب اللى فينا :)
mido_z77

THE BIG LOSER said...

سارة انا بجد مش لاقي كلام اقولهولك غير انك من اكتر الناس اللى بقيت استني تعليقهم على المواضيع

وميرسي على حكاية انى طيب دى
وبجد انا اتشرف انك اعتبرتيني اخ ليكي وصدقيني هحاول اطلع من اللعبة محقق اعلى اسكور
وانا بشكر ميدو جدا لانة اول مرة يعمل حاجة صح وهيا انو عرفك على البلوج بتاعنا ;)

Anonymous said...

السلام عليكم ازيك يااحلى ميدو فى الدنيا يااحلى اخ ليا بجد ربنا يكملكنا كلنا بعقلنا ويخليكم شلتكم وشلتنا انا وانت وتالتنا الطيب مووتتتتتتتت بجد انت اول ماعرفتنى البلوج دة ماكنش عاجبنى وكنت مش بحب اكتب اى رد بس بجد دلوقتى قولت اجرب والحمد للة كلكم دلوقتى ممكن تكونوا بداتموا تفهمونى يمكن انت ياميدو اعرفنى اكتر واحد طبعا وفاهم تفكيرى كويس جدا علشان كدةبقولك لا كمل انت مش نقصك حاجة غير الثقة بس مش تزعل منى طبعا بس دة رايى مش انت بس لا كلنا عايززين ثقة وارادة بجد ربنا معانا ويوفقنا وميرسى مووت لاحمد على اسلوبك الكويس معايا وانابحمد ربى على انى عرفت ناس زاييكم كدة واكيد الى عرفنى عليكم اخوى العزيز ميدو ميرسى يامعلمويارب نفضل على طول اصحاب نفيد بعض

Anonymous said...

hi mido
ازيك ياولد وحشتنى مووووت وايه المواضيع الجامده دى
عموما انا مكش بحب جواز الصالونات ده خالص وان شاء الله اتجوز البنى ادم اللى يحبنى واحبه من غير جواز صالونات ولا حاجه وانت ان شاء الله يوفقك وتتجوز البنت اللى تحبها وتحبك وتستحقك لانك بجد ولد كويس اوى اوى واى بنت تتمناك

اختك دودى

Anonymous said...

ازيكم يا جماعه انا عايزه اقول ان الموضوع حلو اوووى انا عن نفسى مش بايد جواز الصالونات ده خالص لانه بحس انه مش حلو ان واحد يجى يشوف واحده وبعدين اياما تعجبه ياما لا وكانه هيشترى شى وكمان ممكن تكون الشخصيتن مش مناسبين لبعض والفلوس لوحدها مش كفايه اهم حاجه التوافق فى الافكار والطباع انا كمان عايزه اقول لsaso 52انى معجبه اووى بارائها وربنا معانا كلنا .......... دوللى

THE BIG LOSER said...

وبعدين بقا هو مفيش غير اراء ميدو ودوللى وسارة بس هيا اللى حلوة والباقي كلة قلش ولا اية سارة تخش تشكر في ردود ميدو ودوللى تخش تشكر في ردود ميدو وسارة وميدو يخش يشكر في الاتنين وانا ولا حتى اى كلمة كدا حتى لو مجاملة ماشي مفيش مشكلة انا اسيبلكم البلوج بقا وقضوها شكر زى ما انتو عايزين

;)
:)
بيييس اوى كدا

طبعا انا بهزر والبلوج دا منور بميدو وسارة ودوللى وبقيت الناس كلها وانا الوحيد اللى مش بنور هنا

Anonymous said...

لاي اعم مانت منور اهو زى اللمبه القلاووووووووووووظ ولا انت مش شايف نفسك



وبرضه مش هقولك قلت لبهظ ايه وفضل يضحك نص ساعه (:

mido_z77

THE BIG LOSER said...

ياعم قلاووظ قلاووظ بس اعيش واحب واشوف الدنيا مش لفضل قافل على قلبي بقفل



وبعدين مع ان الفضول هيقتلني
بس مش هتحايل عليك عشان تقولى حاجة

Anonymous said...

السلام عليكم ازيك ياميدو وازاى احمد وكل شلتكم انا اولا بشكر الى بستحق الشكر مش لان انا وميدو اصحاب ولا حاجة لا انا بردة معجبة جدا باسلوبك ومعجبة انك بدات تغير او نتفق على نقطة واحدة انا وانت يااحمد بس الحوار كلة انى علشان عارفة ميدو كويس وفاهمة تفكيرة بالذات فى حوارات الحب فابشجع مووت دماغة ولانك مختلف عن تفكيرة الى حد ما بس بوضح نقط انا وانت مع بعض علشان كل الناس الى بتخوش تشركنا فى الراى ياجمعا هو انا بس الى بفكر كدة لا وبعدين انا او دولى بنشكر فى حوارواحدبس جواز الصونات لانة بجد موضوع مهم جدا جدا بالنسبة للبنات ميرسى يااحمد على اسلوبك بس انا فهمت انت عايز توصل اية حتى لو كان هزار سلام واتمنى اننا نقدر نعمل حاجة اختكم سارة

khaled said...

بص يا سيدى انا لو موش هقدر اجوزها
هقولها انا ما بحبكيش واسيبه تعيش حياتها
اصل انا موش بتاع نشق الحياه ونبنى بيتنا طوبه دهب وطوبه فضه ..معاك فلوس اجوز الى بتحبها موش معاك سيبها تعيش حياتها

THE BIG LOSER said...

khaled
اية يا باشا الدماغ دى هيا دى الدماغ اللى تنفع اليومين دول بس انت مش واخد بالك انك لما تحب وانت ممعكش فلوس هتحس اوحش شعور في الدنيا كلو واستحالة تقدر تبعد نفسك عنها عشان مش معاك فلوس لان دى حكاية صعبة اوى
ميرسي لمرورك وهستني ردودك

Anonymous said...

السلام عليكم انا مع رائى خالد بصراحة لانى بجد اعرف ولد عمل كدة معايا فى الجامعة وبجد احترامتة جدا هو حب واحدة بس ظروفة مش سامحة انة يتربط بيها الا بعد حوالى 6 سنين وفعلا انا الموضوع دة خالى كل الى عرفنى الحوار يحترموة جدا جدا ياجمعا انا نفسى نفكر بعقلنا اكتر من قلبنا اكيد الحب شى مهم جدا بس بجد الواحد فى حاجات كتيرة مهمة خالد انا نفسى اعرف بس سنك وبرتجع بردة للبننت الى بتحبها يعنى واللة العظيم ةانا مثلا لو لقيت ولد محترم ومتدين وكويس وعندة فعلا طموح وبيعمل حاجة مش بيتفرج على الناس ويقول البلد واقفة محدش هيعمل حاجة هاكون معاة على طوللللللللل وهافضل جنبة بس لو الحب دة فى النور وصح مش صحوبية وحوارت الجامعة دى وانا عارفة ومقدرة فعلا اننا فى حال البلد الاقتصادى دة البلد الى حد ما تعبانة وان الفرص لشباب قليل بس بجد الولد او الراجل الصح هيعرف يوصل ومش شرط ان البنت لما تتربط تتربط بواحد عندة عريبة وشقة واو لالالالا واللة على حسب البنت واختارك ليها بس ياجمعا ياكل الشباب لازم ننحت فى الصخر علشان نوصل مش كل الشباب بيعمل كدة بس لازم علشان تتحقق احلامك بليز عايزة اسمع رد الشباب عليااااااااااااااااا اية رايكم وياريت بصراحة . سارة بنت ادكم وحسة بيكم بكل الولاد والبنات

Anonymous said...

اللى حد ما معاكى حق ياساره انتى وخالد
بس نفترض دلوقتى حبيت واحده وهى حبيتنى فيها ايه لو هى ساندتنى ووقفت جنبى وشجعتنى لغايه ما اعمل حاجه لنفسى واقدر ساعتها اتجوزها ونعيش مع بعض
بس برضه فى حاجات الواحد بيحطها فى دماغه قبل مايفكر يحب او يرتبط وبرضه بنمنع نفسنا من حاجات كتير دلوقتى كل ده علشان ظروفنا مش اكتر
وانا عن نفسى دلوقتى بعمل كده ...اكون نفسى الاول وبعد كده ارتبط واحب واعيش حياتى بس كل ده لو بقى فى وقت انى ارتبط مش اكون نفسى ويبقى عندى 30 سنه ومش الاقى حد من البنات الكويسين اللى اعرفهم واروح اتجوز واحده معرفهاش قبل كده وممكن تكون اصغر منى ب 10 سنين وهايبقى جواز صالونات
معلش طولت عليكوا بس فى الاخر ربنا يوفقنا ونبص لمستقبلنا الاول وبعد كده نعمل اللى عيزينه
والحمدلله على كل شىء

Anonymous said...

السلام عليكم ن بردة معاك فى رايك الاخير لانة فعلا علشان كدة بقول للكل احسن اختيار حيبتك زاى مابنت تحسن اختار حبيبها لان هنا عايز عقل ولازم البنت تسال نفسها الاول ميت سؤال اول واحد والاهم هل انا هستنى معاة ولا لا هفضل اكمل ؟ وبعدين انا وضحت ان حسب الولد طبعا او حسب الراجل اظن انتوا فاهمينى وربنا يوقف الجميع ويكرمنا ويرحم جميع الشباب من الظغوط الى عليهم اختكم سارة وياريت مكنتش برخم عليك بارئى الكتير عليكم اليومين دول وبليز اسمع راى ميدو اوحمد

Anonymous said...

السلام عليكم ازيك يا سارززز انتى وميدو انا عايزه اعلق على اخر راى معرفش بتاع مين بس عاجبنى اوووى لو كل الناس عملوا بالراى ده هتبقى الدنيا حلوهولكل من الطرفين هيكون فى حافز يخليه يبقى نشطيط ويوصل لهدفه بسرعه عشان يبقى جنب اللى بيحبه ياريت كل الناس تبقى كدا وانا بحيى اللى كتبه وبقولوه راى حلوو اوووى ربنا معانا كلنا ونوصل للمستقبل اللى احنا عايزينه ............. دوللى......... باى يا معلمى

THE BIG LOSER said...


saso52
khaled
mido
dolly


الاختلاف في الراى لا يفسد للود قضية بس انا مش بختلف في كل حاجة
انا هختلف معاكو في حاجات بسيطة اولها
حكاية انى لو حبيت واحدة بس ظروفي ماتسحش انى اتقدملها وعشان كدا اسيبها تشوف حياتها بعيد عنى او مع واحد غيري عشان مظلمهاش معايا كويسة جدا وانا بحترم اى حد عمل كدا
وانا واحد منهم
وسبت اكتر انسانه حبتها في حياتى بسبب الموضوع دا لانى بصيت لقدام شوية وقلت اخرة علاقتنا هتبقي اية انا طبعا كنت بتمنى انها تنتهي اجمل نهاية لاى قصة حب وهيا الجواز بس لما فكرت كويس اكتشفت
1: انى لسا بدرس وقدامى 3 سنين دراسة
2: بعد الدراسه قدامى على الاقل 2 ادور علي شغل
3: بعد ما الاقي شغل ابدا اكون نفسي على الاقل 3 سنين اكون جبت تمن الشبكة
4:بتاع 4 سنين اكون كونت تمن الشقة
5: جبت الة حاسبة وجمعت السنين دى 2+3+3+4=12 يالاهوى 12 سنة عشان اقدر اتجوزها
وكمان البنات بيتقدملها عرسان وهما في الكلية طب لو رفضت واحد واتنين وخمسة مش هتقدر ترفض تانى واكيد اهلها هيضغطو عليها
طبعا قررت انى اسيبها عشان ماظلمهاش معايا ولما قلتلها كدا كان اسوأ يوم في حياتى ماتتخيلوش هيا انهارت ازاى وعيطت بشكل فظيع وانا مكنتش قادر ابعد عنها بس دا كان اسلم قرار عشان متجيش في يوم تتصل بيا وتقولى انا تخطبت
او تيجي تقولى انت متقدرش تيجي تتقدم طب والحل
قلت انهى الموضوع قبل ما يتطور
على فكرة هيا من كتر انهيارها دخلت المستشفي وانا جالى اكتئاب بتاع سنة

طب تعالو نفكر في حكايتي او اى حكاية مشابهة لرايكم دا

هو دا كدا الحل الاسلم في رايكم طب ما انا اتعذبت وهيا اتعذبتوخسرنا بعض وخسرنا اجمل حب كنا عايشينة
اكيد فية حل تانى هو صعب بس انا شفتة نفع مع ناس كتير
هو اننا نكمل مع بعض ونستحمل على اى ما نقدر هو معنى التضحية في الحب اننا نبعد عن بعض عشان المشاكل او عشان كل واحد يشق طريقة لوحده
طب ما ممكن نضحى بكزا سنة من عمرنا لحد مانقدر نكون نفسنا ونتجوز
انا شفت بنات كتير استنت سنين ورفضت عرسان كتييير لحد ما حبيبهم قدر يكون نفسة ويجي يتقدم وفعلا اتجوزو تخيلو بقا حبهم بقا عامل ازاى بعد ما ضحوا التضحية دى انا عارف ان الكلام دا ماينفعش في كل الاحوال بس لية مانجربوش لية مانحاولش تانى مع الدنيا ونحاول نكسبها ونحقق اعلى اسكور عليها
لية من اول لما نحس ان الدنيا اقوى مننا ننهزم على طول ونقول نسيب بعض وكل واحد يشق طريقة
لو نحاول بس اننا نقف قدام الدنيا ونحاول نهزمها هيبقي طعم الحياة احلى بكتييير من اننا نسيب بعض ونتعذب

وبعدين دوللى بتقول ان لو كل الناس عملو بالراي دا هيديهم حافز عشان يبقي نشيطين ويوصلو لهدفهم بسرعه
ازاى
ازاى حد يسيب حبة ويتعزب ويبقي عنده نفس او نشاط او يقدر يحقق حلمة بالعكس دا الحل دا هيخلية ينهزم ويقول طب وانا هكون نفسي لية ما خلاص حبي ضاع واللى كنت بحاول ابني نفسى عشانة راح وحتى لو قدر يكون نفسه الحياة مش هيبقي ليها اى طعم

دا رايي وطبعا بحترم رايكم جدا

Anonymous said...

sasso
dolly
منورين والله وبحترم ارائكم جدا لان ورأى خالد وهبه واحنا هنا بنتناقش والحمدلله اننا قدرنا نجمع اراء كتير فى المواضيع بتاعتنا علشان نفهم وجهه نظر كل واحد فينا والحمدلله بنستفيد منكم حاجات كتير
(دوللى) انتى تقصدى انهى رد اللى عجبك بتاع saso ولا مين
(saso) هو الموضوع لازم يجى من الطرفين ومش من طرف واحد بس بيعتمد بصفه اكبر على الولد بس برضه البنت بيكون ليها دور كبير جدا فى التاثير فى حياه الولد وتحفيزه على الافضل وانه ينجز فى حياته اكتر
اخيرا.... ربنا يوفقنا جميعا فى حياتنا
mido_z77

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اولا انا مش هاطول عليكم لاننا تكلمنا كتيررر فى المواضوع دة وهو طبعا بيقى اختلاف راى مش اكتر ومن حق كل واحد فينا انة يبفكر بدماغة وطريقتة اكيد مش كلنا تفكير واحد ولا دماغ واحدة بس ان شاء اللة كلنا ننجح ونحقق كل الى احنا عايزينة فى حياتنا سواء خالد او هبة وحبيبتى دولى وميدو اكيد البوس احمد وربنا يوفقنا .بس لازم نحسبها صح

Anonymous said...

السلام عليكم
ازيك ياميدووووو فينك ياعم من زمان وفين مواضيعك طبعا انت عارف رأيى فى موضوع جواز الصالونات ده وعارف ان كل حاجه بتاعت ربنا انا مش موافقه عليه بس برضه فى جوازات كتير من دول بينجحوا وبيبقوا عسولين اوى مع بعض
المهم انتوا ربنا يوفقكوا
وياريت يا ميدوووو اكتب مواضيع زى اللى كنا بنتكلم فيها قبل كده هاتبقى جامده جدا
اميره ......

Anonymous said...

ازيك ياولد ياميدو
موضوع جواز الصالونات ده يخنق اوى اوى تحس انه (اوقات) بيبقى واحد مش لاقى عروسه وجى عايز يتجوز اى واحده تكون كويسه وخلاص مش مهم بقى شخصيتها ولا تفكيرها المهم تكون ست بيت كويسه كانها اداه فى البيت وخلاص بس طبعا مش كل الجواز كده
عموما ربنا يستر عليا:)
سلام ياجميل
dodo

Anonymous said...

ازيك ياميرو انتى ودودو شكرا على الردود وياريت تكتبوا رايكم فى الاستفتاء علشان نعرف نتكلم فى انهى مواضيع بعد كده
mido_z77

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا ميرسى اوى يا احمد انت ميدو على المواضيع الشيقه دى وعلى البلوج الاحلى واحلى اما ثانيا بقى هو رايى فى جواز الصالونات انا ليا راى مؤيد وراى معارض الراى المؤيد هو ان البنت هيا اللى تختاز شريك حياتها اللى هيا فهماه واللى بتحبه ويكون فهمين بعض ولكن الراى المعارض انه مش من حق البنت انها تعد مع اى شاب وتتكلم معاه الا لما يكون فيه ارتباط رسمى منعا لقيل وقال وكلام الناس عليها البنت تعد فى بيت ابوها معززه مكرمه ونصبها هيجلها لحد عندها امال هما عملو فتره الخطوبه ليه علشان جواز الصالونات علشان المخطوبين اللى اول مره يشوفوا بعض يعدوا ويتكلموا مع بعض اكتر وياريت رايى يكون مقنع شويه ويكون عجبكم ميرسى اوى باى (الحان واسم الدلع لولا).

Anonymous said...

على فكره يا احمد انت مفهمتش كلامى خالص اتا كنت اقصد انهم يستنوا مع بعض وده هيكون حافز ليهم ياريت يكون كلامى اتفهم اوك ..........دوللى

Anonymous said...

على فكره أنتوا حصل معاكوا حاجات كتير أوى
واضح

لو بتحبك حقيقى سيبك بقى من الشقه والعربيه والراجل اللى اترفض قبل كده وبابا وماما كل ده قصاد حب حقيقى بيتحل ان شاء الله

ولو هى مغلوبه على أمرها بيتهيئلى أما يتمنى ليها السعاده أفضل بكتير انه يكرهها ويكره نفسه عشان يقدر يعيش
مش نهاية العالم ان الواحد مأخدش الحاجه الى هو عاوزها مش كل حاجه بنتمناها بندركها
وكفايه أنك حبيت غيرك مقابلش الحب ويتمنى انه يقابله حتى لو هايخسره تانى يوم
rania

Anonymous said...

the big loser
i can't tell u how i'm impressed abt wt u said

أنت جبت الليله يا باشا

rania

Unknown said...

ممكن ايميلك انا بجد محتاجة اتكلم معاك لو سمحت بليز انا نسمة من اسكندرية اوكى دة ايميلى ياريت تكون مهتم بالموضوع nona_moonalex@yahoo.com

mayar said...

اولا ازايكم على فكرة انا اول مرة اشترك فى حاجة كده واسيب رد على اى حاجة بس بجد الموضوع شدنى انا ضد جواز الصلونات خالص ليه؟ لان المفروض ان ده واحد هتعيش معه عمرك كله وتعرف ايه الكويس وايه الوحش فيه ولازم يكون فى حب ولا هتبقى الحياة وحشة اوى ومملة ثانيا انا عايزة اقول للى فاكر نفسه انه خسر خسارة كبيرة ان اللى كان بيحبها سابته ممكن يكون كسب حاجة كبيرة انها سيبته هى اكيد كانت مرحلة صعبة عليه بس ممكن يكون فى حاجة احسن مستنيك لانى كنت فى نفس موقفك كنت فاكرة انى خسرت كل حاجة حلوة فى حياتى لما اللى بحبه سابنى وقالى كل شى قسمة ونصيب ايوة زعلت وكنت فاكة ان خلاص الدنيا وقف على كده ولما فكرت شوية لقيت انه مايستهلش انى حتى ازعل عليه ده واحد باعنى انا ازعل عليه ليه وممكن يكون ربنا شايلى حاجة احسن بكتيرمنه

Anonymous said...

يا اخواني واخواتي واحبابي فالله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اذا كنت ساتحدث عن الزواج فمن الاولى ان نعرف ما هو الزواج اولآ.لقد قال رسول الله (ص) من استطاع منكم الباء فليتزوج فانه عفة للعين ووقاء لللفرج صدقت يا حبيبي يا رسول الله. فأساس الزواج هو العفه وعدم النظر لمل حرمه الله عليك فكيف لك ان تفعل هذا وانت تحب ما هو ليس بحلال لك وكيف تغض بصرك عن من هي معك ان كنت تحبها وهي ليست بزوجتك .وبعيد عن هذا كيف لك ان تضمن ان زوجتك في المستقل لم تكن تحب شخصآ أخر اوماسمعت قول الله تعالى افعل يا بن أدم ما تشاء واعلم انك كما تدين تدان واخيرآ حتى لا اطيل عليك واذا استمسكت بقول رسول الله تنكح المرأة لاربع مالها وجمالها ونسبها ودينها فظفر بذات الدين كيف لك ان تتزوج من تنزهت معها او صافحتها او غازلتها اهذا من الايمان والدين والاخلاق نصيحة يا أخي فالاسلام لا تعلم العين ماذا ترى غدآ لعل الله يرزقك بزوجه خير مما احببت فكيف لك ان تحبها وقلبك يحب غيرها فلا يجتمع فالقلب نقيدين.ولاسلام على من اتبع الهدى