اهلا بيكن اهلا بيكن يالى احنا عجبنا عقليكم

تنبيه هام

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر من هذا الشات بوكس وهو ليس للتواصلل بين مدير الموقع والزائرين وهذا يعني ان اى زائر يترك مايله ويطلب مواصلته عليه

البلوج ليس مسئولا عن ما يصدر منه...

ارغو ارغو ماهو ببلاش


2007-04-22

تخيلت اننا

تك..تك..تك

تك..تك..تك

ما اروع مشاهدة تساقط قطرات المطر
هكذا قال
ثم اكمل ولكنى كنت اتمنى ان اشاهدها معها
سارجوها مثل كل مرة ان تخرج معى تحت المطر ولكنها تابي فهى تقدس حياة المنزل وانا احب الخروج دائما ولكنها لا تابي الخروج تحت المطر فقط فهي تابى اشياء كثيرة مما اطلبها منها لا اكاد اطلب منها شئ او حتى اناقشها فية الا تبادرنى بنفس الكلمات التى تقتلنى كل دقيقة تكرر كلماتها في عصبية زائدة
-نحن لا نتشابة في شئ ووجهات نظرنا مختلفة كليا وانا لا استطيع ان افهمك نحن لم نكن نصلح لبعض ولكنة خطئنا ويجب ان نتحملة-
ولا استطيع انا غير ان ارجوها ان تهدأ وتسامحنى فانا احبها
ولماذا لا احبها فهى زوجتى ولكن هل احبها فقط لانها زوجتى؟
اذن فاين الحب الحقيقي ؟
وكيف سيوجد حب حقيقي مع عقليتان مختلفتان كليا ؟
وانا اعلم انها لم تعد تحبني فارجوها في كل مرة ان تشارك معى في شئ واحد ولكنها ترفض وترفض ولكنى ساحاول معها فانا اعشق الخروج تحت المطر وذهبت لها وبعد محاولات عديدة وافقت وذهبت لكى تغير ملابسها ونظرت ان لها
وتخيلت اننا


نجرى انا وهي تحت المطر دون ان ننظر وراءنا دون ان نخف من البلل فقط نفكر في اقتناص لحظات من الحب من الدفء فالجو يمطر بشدة ولا استطيع ان اراها ترتجف من البرودة ولكن من اين ياتى هذا الدفء؟ نعم فانا اضمها بين احضانى ما اروع هذا الاحساس قطرات الماء تحيط بنا والرياح الباردة تجاهد لكى تتغلب على انفاسنا الحارة ومجرد ان ضممتها الى احضانى استطعنا التغلب على كل هذا وعندما نظرت الى وقالت احبك شعرت بان المطر توقف عن مداعبتنا والرياح هدأت ووقفت لكى تستمع الى ماقاتلة

ثم نظرت لي وقالت في ضيق هيا بنا.لقد لبست ملابسها ومشينا حتى وصلنا لبوابة الفيلا فنحن اشترينا فيلا بعد ان تحسن مستوانا المادى كثيرا ولم تكد تعبر الباب حتى نظرت لي في استخفاف لقد ابتل شعرى سادخل لكى اجففة واذهب انت كما تريد لقد قلت لك لا احب المطر...نظرت لها جيدا
وتساءلت
هل هذة هي الحبيبة التى كنت انتظرها؟
هل هي من كنت اناجى القدر لكي يسعدنى بخبر وصولها؟
هل هي من كنت احبها في افكارى؟
هل هى من كنت ابكي من اجل تاخرها عنى؟
هل هى ... هل هى ...هل هى من كنت انادى لها اين انتى حبيبتي ؟
ولكنها الدنيا فههى لاتعطي الانسان كل شئ لقد اعطتنى حبيبة كما اردت واعطتنى المال ولكنها لم تعطنى الحب لم تعطنى حبيبة تصلح لى لكى لا اكون لاينقصني شئ فيجب ان اكون غير سعيد واسعي وراء شئ فالدنيا لا تعطى الانسان كل ما يتمناة
ويبدو اننى ساتركها تجفف شعرها وتهتم بنفسها لاجل ان تحلى في عينها هي كما تحب
وانا سامشي انادى
اين انتى حبيبتي؟

11 comments:

Anonymous said...

هاى يا احمد ازيك بجد تجنن موووووت شعورك تحفه ربنا يزيدك وتلاقى حبيبتك يااااااااااة بجد احساس يجنن امشى مع حبيبى تحت المطر واااااااااااااااااااااو انت احساسك بسم الله مشاء الله بجد رهيب

maioya said...

احساسك رهيب خصوصا انك بتعب عن حلم نفسك فيه بجد
بتعيش اللي يقرالك الاحساس اللي بتتكلم عنه وبيعيش في الموقف
بالتوفيق يابني
ويارب تيجي بقي حبيبتك دي

Anonymous said...

السلام عليكم. بجد جميلة جدا اوى خالص بس انا حسه انك ظالمها ويمكن ده علشان انت حاسس انك مش هتلاقى حبيبتك زى ما انت عايز. بس عايزة اقولك انك تتفاءل وتخلى املك فى ربنا ثم فى اختيارك زى ما انت تفاءلت وخليت عندك فيلا وفلوس كتيرة .اينعم الدنيا مش بتدينا كل حاجة احنا بنتمناها بس احنا على الاقل بنحلم وكفايه علينا الاحلام حتى لو الدنيا مش هتدينا كل حاجة.(h.a)

osha said...

هاي ياأحمد أنا بجد مش عارفة أقولك إيه كلماتك وتخيلك بجد فوق الرائع و تخيلك غلب ناس كنت بحب أقرالهم وكنت فاكرة نفسي خيالية ودماغي بتجيب بعيد ...ربنا يكرمك ويزود موهبتك دي


معلش أنا كنت مشغولة شوية الأيام إللي فاتت وماكنتش بكتب عندي حاجة و كمان ماكنتش بشوف البلوج بتاعك
مرسي عالسؤال و الاهتمام

osha said...

هاي يااحمد بجد كلماتك رائعة وأي وصف هيكون قليل عليك إنت إنسان جميل أوي
يارب يكرمك و يزود موهبتك وعلى فكرة أنا عايزة أشكرك على إهتمامك وسؤالك عني بجد ربنا يخليك إحساسك ده بيشجعني إني أكتب و أحاول أتخيل شوية صغيرين من إللي بتتخيلو مع إني عمري ماهوصلك ربنا يزيدك وتلاقي حبيبة المطر دي

Anonymous said...

هاى خوخه انا مش عارفه اقول ايه على الاحساس ده غير بسم الله ماشاء الله ربنا يكرمك ويحفظلك المشاعر الرقيقه دى وربنا يحققلك كل احلامك وتلاقى حببتك وتمشى معاها تحت المطر زى ما انت عاوز وهيا كمان ويارب ما تبقاش بتجفف شعرها (الحان)

osha said...

هاي يااحمد ميرسي أوي على التعليق الجميل دة بس أنا عايزة أقولك حاجة أنا متفائلة جدا وكمان مرتبطة و بحب حبيبي موت بس أنا كتبت ده لما حصلتلي ظروف و بعدت بيني و بينه حسيت فعلا الحياة بتنتهي في عيني و أنا عملت البلوج على جرح الحبيب عشان أنا دوقت الجرح ده و بفتكره حتى لما أكون فرحانة معاه دلوقتي عشان أحس بالفرح بجد

شكرا كمان مرة ياجميل

Reemo said...

فى ناس بتعتبر التناقض بين الحبيبن شئ مطلوب لكى يكمل كل طرف الناقص عند نصفه الاخر
وفى ناس تصر على التشابهه حتى تتواجد ما يجمع الطرفين ببعضهم البعض
لكن انا من وجهه نظرى انه حب فقط سواء بتناقض او بتشابهه
فاذا احببت حبا حقيقيا سيكون التناقضى مكمل رئيسى يجمع بينكما والتشابهه متعه مشاركه لا حدود لها
البوست جميل اوى يا احمد
اسفه انى بتاخر عليك
تحياتى

Unknown said...

بجد انت فعلا صاحب احساس جميل وربنا يوافقك واسمحى لى انا اسجل فى مدونتى

sassooo said...

هاي عليكم الاول
شعورك و احساسك جميل اوي بس ليه واحد في شخصيتك و رومانسيتك لسه بيدور على الحبيبه اكيد في سبب بس انت مش عارفه او مش قادر تعرفه لازم تحاول تعرفه اقعد مع نفسك وحاول تعرف فين المشكله منك انت و لا من كل البنات

Anonymous said...

امممممم فكرتنى..برومنسيتى الهاطله...انى اتكعبل فى واحد...الاقيه..ويلاقينى......اقعد احس بسعاده وانا بصاله ..عشان لقيت اللى عارفه انى مش هلاقيه....وارقص معاه على النيل...ونجرى تحت المطر..ونلعب فى تجمعات الميه زى الاطفااال...ومانخفش....منحاسبش ...منستخباااش....بيقولو علشا مجنونه...وجنانى هيجيب ويودى فيا كتييير....بس انا برد صامده...وجنانى ده عين العصل..دده العقل ده داااااااااااء بيعيى......بلوج..لطيف ..خفيف..ظريف..جووو اووونن...